Teknisk serviceleder på Gedsted Skole, Thomas Nordahl, begyndte at måle CO2-niveauet i skolens klasseværelser – da han så tallene på målingerne, blev der taget aktion på et renoveringsprojekt af skolens ventilationsanlæg.
Læs casen, der fortæller om den lille landsbyskole, der fik optimeret indeklimaet på skolen med Airmasters decentrale ventilationsanlæg.
Alt for højt PPM
Vi er på Gedsted Skole i Vesthimmerlands Kommune. En lille, smuk og gammel landsbyskole med et stort hjerte. En skole med børn fra 0. til 6. klasse – og en skole, der nu kan prale af, at have et sundt indeklima.
”PPM-tallet var alt for højt. Så vi vidste, at vi skulle handle på det. Og jeg havde nok bare tænkt, at nu skulle vi have rykket taget af, et holdholdsvis nyt tag, for der er jo mange rør til sådan et ventilationsanlæg. Men så blev jeg gjort opmærksom på en anden mulighed af Leif Breum, som er projektleder for Vesthimmerlands kommune.”
Den anden mulighed, som Thomas refererer til, er decentral ventilation. Og det var han ikke sen til at takke ja til:
”Det så jeg kun som en kæmpe fordel. For det første slap vi for at skulle rykke taget af, for det andet kunne vi udvælge de lokaler, der trængte mest, uden at sætte hele skolen under renovering. Derudover er vi med de decentrale anlæg heller ikke afhængig af, at der skal være højt til loftet. Det hele spiller bare – det decentrale koncept passer perfekt til vores skole.”
Thomas Nordahl fortæller, at det ikke kun var ham og skolen, der havde opmærksomheden rettet mod optimering af skolens indeklima. Det er derimod en høj prioritering i Vesthimmerland Kommune.
Det hele kan tages i etaper
Gedsted Skole fik installeret Airmaster anlæg i flere af lokalerne lige op til en sommerferie, så eleverne kunne møde ind til et nyt skoleår med frisk luft og et sundt indeklima. Inden længe påbegyndes installation af anlæg i flere af skolens lokaler. Det er også en af fordelene ved decentral ventilation, Thomas fremhæver:
”Man kan tage renoveringen i etaper. Vi er begyndt med de lokaler, hvor det var mest presserende. Nu er vi klar til anden etape – på den måde kan man både økonomisk og administrativt følge med. Og vores elever mærker ikke noget til det. Installation og montering går hurtigt,” siger han.
Airlinq® Online gør det nemt og overskueligt at drifte
Hver morgen, når Thomas møder ind på skolen, er det første han gør, at tjekke status på anlæggene. Det gør han via Airmasters egenudviklede webportal, Airlinq® Online:
”Jeg tjekker dem via min PC. Det er nemt og overskueligt. Man fanger bare ting, man normalt ikke gør uden sådan en overvågning. Jeg kan se, hvis et anlæg pludselig stopper eller der er for højt CO2-niveau eller noget helt tredje. Det er et super godt værktøj.”
Airmasters anlæg er behovsstyrede. Det betyder, at de aldrig drifter unødigt:
”Det betyder, at når et lokale ikke bruges, så kører ventilationen altså ikke. Det er også energibesparende. Anlæggene kører altså udelukkende, når vi har behov for det.”
Servicen fra Airmaster er helt i top
Også service er noget af det, som Thomas fremhæver positivt ved samarbejdet - der er nemlig nem adgang til support fra Airmaster, hvis man har spørgsmål:
”Jeg har skiftet filter i et anlæg én gang. Det vil jeg kalde nemt. Og de gange, hvor jeg har haft brug for hjælp til noget, så har jeres support bare hjulpet mig. Det er så nemt, at de kan tilgå vores anlæg via Airlinq® Online, så det tager ingen tid for dem at hjælpe med spørgsmål. Og sådan er det generelt med Airmaster. Og det er support eller konsulentarbejde. De er altid lynhurtige til at hjælpe med svar på spørgsmål. Det er et samarbejde jeg virkelig kun kan anbefale.”