Vesthimmerlands Biogasanlæg var onsdag stedet, hvor verdens største biogasbaserede anlæg til indfangelse og lagring af CO₂ officielt blev indviet. Ceremonien blev markeret ved snoreklip af borgmester Per Bach Laursen og CEO i BioCirc, Bertel Maigaard.
Anlægget, der er placeret mellem Farsø og Aars, skal indfange CO₂ fra biogasproduktion og transportere det til lagring i Nordsøens undergrund. Det forventes at håndtere omkring 32.500 ton CO₂ årligt.
Indvielsen blev gennemført under høj sol og med en flot deltagelse fra lokale, der var inviteret til at overvære denne banebrydende begivenhed. Borgmester Laursen udtrykte stolthed over, at anlægget vil styrke både Vesthimmerlands tiltrækning af virksomheder og det lokale samfund.
Kilde: Vesthimmerlands Kommune